torsdag 19 mars 2009

Dune


-Stilgar, do we have wormsign?
-Usul, we have wormsign the likes of which even God has never seen.


En schysst DVD-utgåva av David Lynchs sci-fi epos Dune från 1984 är inte helt lätt att hitta. Jag hittade i helgen en dubbel-dvd utgåva på Tradera som jag lyckades lägga vantarna på. Efter att med smått darrande händer pillat upp paketet och lagt disc 1 i spelaren gick luften ur mig. Det visade sig vara en tysk utgåva. Visst, det fanns ett engelskt ljudspår också men väljer man det får automatiskt tysk text. Irriterande. Dessutom var överföringen till DVD under all kritik med dålig skärpa, rasp och hopp.
Jag blev så arg att jag direkt gick till datorn och beställde en annan upplaga från Amazon.

Som alla förstår av ovanstående är jag väldigt svag för Lynchs Dune. Visst, den blev ett fiasko när den kom, specialeffekterna är inte längre top-notch, dialogen är fyrkantig och, jo, Sting är med. Men det märks ändå att detta är en film i regi av David Lynch. Inledningsscenen när en navigatör anländer för att prata med rymdkjesaren spelad av José Ferrer, är fantastisk (se bild nedan). Kejsaren är märkbart spänd och nervös. Hela hovet verkar känna likadant. En betjänt med tio små Paris Hilton-hundar i koppel passerar förbi. Då gör navigatören entré i en enorm tank av svart stål. Tankens väggar fälls undan och därinne, bakom glas och gul dimma simmar navigatören själv omkring. Han liknar mest en bajskorv med ögon. Han kommunicerar genom en medhjälpare som håller nån slags mikrofon i handen. Det första han säger är "We´ve just folded space from Ix." Paus. Kejsaren ler spänt och nickar uppmuntrande och säger "Yes... How was your journey?". "Many machines on Ix. New machines", fortsätter bajskorven. Kallprat i rymden á la Lynch. Genialiskt.


Scenografin är överlag fantastisk och väldigt Lynchsk. Harkonnernas industriplanet är full av märkliga detaljer. Förutom den flygande, vårtbeströdde Baron Harkonnen själv finns en slags öppet kloaksystem som verkar användas istället för soptunnor. Dessutom är ljudspåret bitvis väldigt likt Eraserheads industriellt monotona ljudvärld. Jag kan inte vänta tills jag får en riktigt bra DVD-utgåva av den.

1 kommentar:

Dr.Soda sa...

Du bloggar om Sci-fi som ett vilddjur. Bara nu inte du blir " lynchad " av nån trekker....