fredag 8 februari 2008

Det smalaste inlägget hittills...


Ingen som kan läsa svenska kommer att bry sig om detta inlägg. I USA är bandet Phish stora och om de skulle bestämma sig för att göra ännu en turné skulle de kunna sälja ut basebollenormodomes över hela den nordamerikanska kontinenten. Vilket i sig är ett mysterium. Nu till saken: På www.livephish.com kan man köpa kompletta konserter för nedladdning. Jag har under de senaste fem åren hunnit tanka ner en ganska ansenlig samling levande Phish och ämnar här dela med mig av mina favoriter:

1. Nutter Center 7/12 -97. Första setet är en hel räcka fullträffar, toppat av en delikat Theme from the bottom vars gitarrsolo (Trey Anastasio, min favoritgitarrist alla kategorier) är magiskt. Det låter som om Trey andas genom gitarren. Eller nåt.

2. Nassau Coliseum 28/2 -03. Känd bland Phish-fansen för att de spelade den mytomspunna Destiny Unbound för första gången på en hel massa år. Man hör hur publiken tokvrålar sig igenom hela låten. Men låten är en bagatell. Här finns istället en helt utzonkad Tweezer. En 30 minuters rymdodyssé, ett improvisatoriskt mästerverk som seglar via Venus och gitarrlesliet och landar i futuristisk tekno-funk. Det finns inget som låter som det här. Hela den här spelningen präglas av en märklig energi som Phish sällan orkar upprätthålla under en hel spelning.

3. IT-festival 08 -03. Hela IT-festivalen. Sammanlagt 8 cds om man nu skulle orka bränna ner hel klabbet. Massor med höjdpunkter. Ghost...helt extrem. Underbar. Reba...lyssna på de sista 15 minuterna. Precis så låter det i himlen. Jodå. Lita på mig.

Om det finns någon svensktalande därute som vet vad jag talar om, snälla lämna en kommentar eller nåt...

1 kommentar:

Anonym sa...

Ingen tycks ha kommenterat!? Jag älskar dom här snubbarna iaf. fruktansvärt skönt gitarrspel.....

Dom verkar ha lagt ner Phish nu tyvärr - Men såg du dom i Köpenhamn när dom var här?


Kuriosa: Trey har gjort en platta med Les Claypool :D