söndag 16 november 2008

He Loved Him Madly - Miles Davis

Har haft extremt mycket att göra denna höst. Ändå har jag hunnit med att spela in nån slags abstrakt halv-jazzrock med en kollega till mig. Nästan helt utan rep lirade vi in sex låtar under fredagen och lördagen v. 44. Får se om det kommer ut på nåt sätt. Som en slags modell för detta hade min kollega Miles Davis elektriska period (1969-75). Jag hade en ganska diffus uppfattning om denna period. Jag har gjort försök med Bitches Brew utan att riktigt fatta vad det hela går ut på. Denna låt, He loved him madly, kommer från studioplattan Get up with it från 1974. Den är en hyllning till den då nyligen avlidne Duke Ellington och är närmare 30 minuter lång i original. Detta är de sista tio minuterna. Det är ganska långt ifrån Kind of Blues mys-Miles, men helt unikt. Låter närmast som nån slags post-rock. Lyssna på gitarristen Pete Coseys David Gilmour- möter-Zappa fills.

1 kommentar:

Peter B sa...

Detta har Mark Hollis lystnat på, garanterat!