torsdag 27 mars 2008

Cormac McCarthy - The Road


Filmen No country for old men bygger på boken med samma namn av den amerikanske författaren Cormac McCarthy. Jag hittade hans senaste, The Road på Pocket Shop vid Sergels Torg iförrgår. Jag hade aldrig läst något av Cormac tidigare, kände bara till hans namn och att han ses som en av de största nu levande författarna samt att han gett två intervjuer under hela sin karriär, en för NY Times i början av 90-talet och en för Oprah Winfrey förra året. The Road handlar om en far och hans åttaårige son som vandrar genom ett USA efter nån slags katastrof. Allt är sönderbränt och de få människor de skymtar gömmer de sig för av rädsla för att bli uppätna. De har ingen mat och pappan hostar blod.
McCarthy skriver utan anföringstecken och apostrofer. Lite ovant till en början men man vänjer sig snabbt. Hursomhelt, en smått fantastisk bok. Stark, är rätt ord. Rekommenderas. Idag ska jag ut och köpa No country for old men också.

1 kommentar:

Kim sa...

Fan vad cool du var då som har läst en bok på en dag... skoja bara, ska kolla in gubbfan, inte du alltså,utan författaren. Kom att tänka på nån jävla radiointervju med Sven Stolpe som gick svintidigt på morgonen:
"-Ja vi ringer väl inte och väcker dig?
-Hörrudu,jag har läst tre romaner den här morgonen... " Peace and love and misbehaviour! Och ja, Herr Tibell hade jag i Svenska...