onsdag 24 mars 2010

Vatikanens top ten


Vatikanens eget husorgan, L' Osservatore Romano, har publicerat en topp tio-lista över album. Listan är rätt tråkig men utropstecknet är att David Crosbys solo-debut If I could only remember my name är med. Det är skiva jag upptäckte för några år sedan som växt till en av mina favoriter. Inspelad i San Francisco runt 1972 med i stort sett alla aktiva Bay Area-musiker från den tiden, inkl. hela Grateful Dead (Jerry Garcias pedal-steel på Laughing är magiskt), Michael Shrieve och Greg Rolie från Santana, Neil Young på akustisk gura och sång bl.a. Finns på Spotify här.

2 kommentarer:

Anonym sa...

Bra platta, tycker många låtar påminner en hel del om Wishbone Ash från samma tidsperiod, Pilgrimage och Argus. Kommer du ihåg den här

http://www.youtube.com/watch?v=6nEIDvb6kXs

eller kanske denna

http://www.youtube.com/watch?v=etzadAfjFR8&feature=related

/C

Peter sa...

hehe...ja, jag kommer ihåg att du hade i stort sett full collection på vinyl. Har för mig att jag tyckte Argus och Pilgrimage var OK. Bill Szcymczyk (eller hur han stavar) producerade...